Как обычно, я сёрфил интернет и совершенно случайно наткнулся на фотографию красивого носатого американца. Что ж за зверь такой? Порыскав, нашёл и информацию. Это грузовик Dodge Big Horns, редкий нынче вид, ведь был выпущен всего 261 автомобиль этого семейства, даже есть список с количеством проданных по годам экземпляров в Америке, Канаде и Мексике(аж целых одна штука) в период с конца 1972-го по 1975 годы.
Теперь этот грузовик популярен у коллекционеров и реставраторов, многие экземпляры из выпущенного тиража теперь перемещаются между трак-выставками, но, как всегда и бывает, есть машины, доживающие свой век, врастая в землю.
Под катом фотографии Биг Хорнов разных лет и состояний, небольшой видеоролик, запечатлевший этот тяжёлый грузовик в движении и таблица технической информации.
Как я уже говорил выше, эти грузовики выпускались с конца 1972 по 1975 гг, времена энергетического и экономического кризиса, из-за которого его и перестали выпускать.
Машины оснащались движками Cummins или Detroit Diesel мощностью от 230 до 335 л.с. КПП ставили Fuller либо Spiecer.
Как обычно, на американский сидельник ставится спальник под заказ клиента, любой конфигурации и размера.
Что характерно, все Биг Хорны оснащались высокими хромированными выхлопными трубами и аллюминевыми баками со ступеньками для удобства доступа в кабину.
Интересная версия Биг Хорна с коротким капотом, таких грузовиков было выпущено совсем немного, говорят, что до наших дней дожило всего 2 экземпляра.
На мой вкус - это очень красивый грузовик, жаль такой не увидишь в живую на АвтоЭкзотике или в одном из Ретро-автомузеев.
Ну а в наши времена имя Big Horn носит одна из комплектаций пикапа Dodge Ram.
Для заинтересованных вот техническая информация по Dodge Big Horn в оригинале.
Dodge Bighorn Specifications
Standard Equipment | Optional Equipment | |
Wheelbase | 185" | Any |
Engine | Cummins - Super 250 | Cummins: NH230, NTC270, NTC290 @ 290 or 270 HP, NTC350 @ 350, 335, 320 or 310 HP, Detroit: 6-71N, 8V-71N, 8V-71T |
Cooling | 1200-SQ.IN Radiator | 1500-SQ.IN Radiator |
Clutch: | Spicer 14" - 2 Plate | Spicer 15 ½" - 2 Plate |
Transmission: | Fuller RT910 | Fuller: RTO9513, RTO12513, RT915, Spicer: 8554A, P8516-3A, P8716-5B, 1062A, 1007-2A, 1010-2A, 1020-3A, Auxiliaries: 8345D, 8035P |
Propeller Shaft | Spicer 1700 Series | 1810 Series |
Rear Axle | Rockwell: SLHD Weight Rating: 34,000LBS GCW Rating: 85,000LBS Ratios: 4.11, 4.44, 4.62 Air-Actuated Interaxle Differential Lockout | |
Front Axle | Rockwell FF 921 Rating: 12,000 LBS | Rockwell: FG 900-16,000 LBS |
Frame | Heat-Treated Hi-Tensile Steel - 110,000 PSI Size:10 1/8 x 3 ¼ x ¼ Section Modulus: 11.6 RBM: 1,276,000 IN.-LBS Per Rail | 10 ¼ x 3 ¼" x 5/16" Section Modulus: 14.76 RBM: 1,623,000 IN.-LBS Per Rail |
Crossmembers | Bolted Member and Gusset Construction using SAE Grade 8 Bolts. Hardened Washers and Aircraft-type Self-locking Nuts. |
--------------------------------------------------
|
Front Springs | Leaf-Type 56" x 4" Pad Capacity: 5300 LBS | Pad Rating of: 6000 LBS or 7200 LBS Shock Absorbers |
Rear Suspension | Reyco 101 on the '73 and '74 Bighorns, replaced by Reyco 102's for '75 | Hendrickson:Air Suspension: Western Stabilaire |
Brakes | ||
Air Lines | Aeroquip Reusable Fittings with Parker-Hannefin Flex-Lines--Nylon Lines Inside Cab and in Instrument Panel |
--------------------------------------------------
|
Emergency Parking Brake | Rockwell Super-Failsafe with Wedge Brakes | Spring-Loaded Parking Brakes on both Rear Axles |
Fuel Tanks | Dual 75-Gallon Steel 26" Barrel-Type with Built-In Steps | 75 and 100-Gaal Tanks in Steel or Aluminum |
Filters | Air: Donaldson Cyclopak 16" Oil: Fuel Flow: 4-QT. - Engine Mounted Bypass: Fleetguard 14-QT. Fuel: With Cummins Engines: Fleetguard FF105D With Detroit Diesels: Primary: AC-T 74 Secondary: AC-T 65 Water: With Cummins Engines: Fleetguard WF1010-Spin-On |
--------------------------------------------------
|
Electrical | Batteries: 4.6-V, 165-AMP-HR Starter: Prestolite, 12-V Alternator: Delco-SI 65-Amp Wiring: P.V.C. With Eyelet Terminals Protection: Circuit Breakers | Alternators: 80-AMP Delco and 75-AMP Delco SI 25 |
Steering | Gear: Ross 7 D 500, Manual Steering Wheel: 20" Steering Column: Adjustable | Ross HF 64 Hydraulic Power Steering |
Wheels | Spoke with 20 x 7.50 Rims | 22" Spoke 20" or 22" Disc or Hi-Tensile Disc or Aluminum 22 ½" or 24 ½" Hi-Tensile Disc or Aluminum |
Tires | 10.00 x 20, 12-PLY Highway Tread | 20" or 22" Tube Tires of All Major Brands-Any Available Tread22 ½" or 24 ½" Tubeless Tires of All Major Brands-Any Available Tread |
Exhaust |
--------------------------------------------------
| Single 5" Chrome Pipe and Polished Stainless Steel Shield; Dual 5" Chrome Pipes, Dual Mufflers, Dual Polished Stainless Steel Muffler Shields, and Chrome Lower Exhaust Elbow |
Other Standard Items | Dual Electric Horn, Ashtray, Automatic Backup Lights, Radiator Shutters, Steel Flush-Mounted Bumper, Cab Heater of 30,000 BTU, Cigar Lighter, Door Locks, Retractable Seat Belts, Lights, Dual West Coast Mirrors, Single Sun Visor, Toggle Switches, Turn Signals, Dual Air Windshield Wipers with Single Motor, Vertical Exhaust, Chicago Rawhide Rear Wheel Oil Seals | |
Other Options |
--------------------------------------------------
| Integral Air Conditioning Bostrom Viking T-Bar Drivers Seat Bostrom Air Viking Driver's Seat Bostrom Viking Companion Seat |
Appearance Items |
--------------------------------------------------
| |
Lightweight Items |
--------------------------------------------------
| Aluminum Front Bumper Aluminum Hubs, Front And/Or Rear Aluminum Differential Carriers Aluminum Flywheel Housing (Standard) Aluminum Batter Box Covers (Standard) Aluminum Intermediate Crossmembers Aluminum Tractor Skid Crossmember Centrifuse Drums Lightweight Hi-Tensile Steel Wheels Aluminum Cab Support (Standard) Aluminum Fuel Tanks and Fuel Tank Hangers Aluminum Transmission Case on Spicer Transmissions Only |
Weight Information | ||
Model | Max GVW (lbs) | Max GCW (lbs) |
CN950 | 35,000 | 85,000 |
CNT950 | 60,000 | 120,000 |
Источники
Комментариев нет:
Отправить комментарий